COVID-19
Standard organizacyjny teleporady w ramach
PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ poradni Medicor-Med
Niniejszy dokument został opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
Pacjent ma również prawo uzyskać wszelkie informacje na temat standardu organizacyjnego teleporady – w tym w szczególności na temat warunków udzielania teleporady – telefonicznie.
Teleporada w ramach POZ udzielana jest wg następujących standardów:
ZASADY OGÓLNE
- Każdy pacjent ma prawo kontaktu telefonicznego/elektronicznego z przychodnią. Pacjent ma również prawo do kontaktu osobistego z przychodnią.
- Skrzynka mailowa jest sprawdzana dwa razy dziennie.
- Teleporada NIE jest jedyną formą udzielania świadczeń w POZ.
- Każde świadczenie zdrowotne, udzielane tak w bezpośrednim kontakcie z pacjentem jak i na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, powinno być udzielone po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.
- Pacjent ma prawo do zgłoszenia woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym w każdym czasie.
- Teleporady udzielane są przez lekarzy oraz przez pielęgniarki i położne, w zakresie ich kompetencji.
USTALENIE TERMINU ŚWIADCZENIA
-
Umówienie terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego odbywa się na drodze telefonicznej pod numerem telefonu 42 215 42 98, 517 531 383.
-
Pacjent (lub osoba przez niego upoważniona) powinien mieć możliwość zgłoszenia potrzeby zdrowotnej, a pracownik odpowiedzialny za rejestrację powinien:
- rozpoznać potrzebę zdrowotną,
- zweryfikować możliwość udzielenia świadczenia w POZ,
- wpisać świadczenie do terminarza przyjęć właściwego członka zespołu POZ,
- poinformować pacjenta, na jakich zasadach odbywać się będzie teleporada.
-
Termin teleporady ustalany jest wspólnie z pacjentem – w dniach i godzinach pracy POZ (dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach pomiędzy 08.00 – 18.00) – w przypadkach uzasadnionych medycznie teleporada udzielana jest niezwłocznie.
REALIZACJA TELEPORADY
-
Teleporada może być udzielana m.in. w formie rozmowy telefonicznej.
-
W celu zrealizowania teleporady za pośrednictwem telefonu lekarz/pielęgniarka POZ kontaktuje się telefonicznie w godzinach pracy.
-
Porada przez adres e-mail może dotyczyć tylko przedłużania stale używanych leków.
-
Kontakt z pacjentem następuje na podany przez pacjenta numer telefonu.
-
W przypadku kontaktu telefonicznego należy podjąć co najmniej 3 próby takiego kontaktu w odstępie nie krótszym niż 5 minut. W przypadku trzech nieudanych prób kontaktu podjętych w odstępie nie krótszym niż 5 minut teleporada jest anulowana.
- Przed udzieleniem teleporady następuje potwierdzenie tożsamości pacjenta poprzez :
-
Weryfikację danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, w szczególności nr PESEL.
-
Okazanie przez pacjenta dokumentu potwierdzającego tożsamość (w formie wideoporady).
-
Wykorzystanie IKP.
-
- Każdorazowo teleporada jest udzielana w warunkach gwarantujących poufność, w tym przy zapewnieniu braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady.
-
Przekazanie Pacjentowi informacji dotyczącej stanu zdrowia, w tym cyfrowego odwzorowania dokumentacji medycznej następuje z zastosowaniem systemów teleinformatycznych zapewniających ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem, a także przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem, utraceniem, ujawnieniem oraz nieuprawnionym dostępem do przekazywanej informacji.
-
Podczas teleporady lekarz/pielęgniarka dokonuje oceny stanu pacjenta (na podstawie badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej), ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne – o czym informuje pacjenta.
-
Podczas teleporady Pacjent ma możliwość uzyskania e-Recepty, e-ZLA (elektronicznego zwolnienia lekarskiego), e-Zlecenia na wyroby medyczne, a także skierowania na badania laboratoryjne i obrazowe oraz wizytę kontrolną.
-
Osoba udzielająca teleporady dokonuje adnotacji w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
-
Przed zakończeniem teleporady lekarz/pielęgniarka POZ podsumowuje przeprowadzoną teleporadę i weryfikuje, czy przekazane zalecenia są dla Pacjenta zrozumiałe. W przypadku zgłoszenia przez pacjenta jakichkolwiek wątpliwości – wyjaśnia je.
REALIZACJA E-RECEPTY
Jeśli podczas teleporady personel medyczny wystawia e-Receptę, Pacjent otrzymuje 4-cyfrowy kod PIN. Wystawioną e-Receptę można zrealizować w dowolnej aptece, podając otrzymany numer PIN oraz numer PESEL.
REALIZACJA E-SKIEROWANIA
Jeśli podczas teleporady personel medyczny wystawia e-skierowanie, Pacjent otrzymuje 4-cyfrowy kod PIN. Wystawione e-skierowanie można zarejestrować osobiście lub telefonicznie u wybranego świadczeniodawcy udzielającego świadczeń w zakresie objętym skierowaniem podając 4-cyfrowy kod i PESEL.
REALIZACJA E – ZLECENIA NA WYROBY MEDYCZNE
Jeśli podczas teleporady personel medyczny wystawia e-Zlecenia na wyroby medyczne, Pacjent otrzymuje przez telefon lub SMS-a numer zlecenia, który uprawnia do zrealizowania tego zlecenia w dowolnie wybranej placówce aptecznej lub w sklepie medycznym
REALIZACJA ZLECEŃ BADAŃ DODATKOWYCH
Jeśli podczas teleporady personel medyczny skieruje Pacjenta na badania laboratoryjne, Pacjent lub osoba upoważniona odbiera papierowe skierowanie w dniu pobrania w gabinecie zabiegowym. Skierowanie na badanie obrazowe odbiera Pacjent lub osoba upoważniona w rejestracji.
PORADNIA ZACHĘCA DO AKTYWACJI INTERNETOWEGO KONTA PACJENTA (IKP)
Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, w której szybko i bezpiecznie można sprawdzić informacje o swoim zdrowiu
(https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta).
Dzięki aktywacji Internetowego Konta Pacjenta (IKP), pacjent ma dostęp do swojej dokumentacji medycznej w tym do:
-
e-Recepty i e-Skierowania, a także wyników badań czy wypisu ze szpitala;
-
informacji o wysokości refundacji kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń zrealizowanych w ramach NFZ (na przykład przebytego zabiegu lub badania);
-
wytycznych dotyczących zaleconej dawki leków;
-
informacji o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ (dot. np. wizyty u lekarza specjalisty czy planowanego terminu rehabilitacji).
Poprzez IKP Pacjent posiada możliwość złożenia e-Deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej (POZ), a także może zapoznać się z obecnie aktywnymi deklaracjami.